mandag 12. oktober 2009

Oppskrift på vaffelmønstrede grytekluter

Jeg fant oppskriften på en eller annen Blogg - men kan desverre ikke huske hvem sin den var - men her følger oppskriften
Garn - jeg har igjen vært på Europris for å kjøpe garn - har brukt tuva garn og heklenål: nr 3,5
La opp 44 masker. Hekle 2 lm som erstatter første stav og hekle staver i alle lm. Snu med 3 lm.

Første omg hekler du vanlige staver hele omgangen ut. Deretter hekler du 2 vanlige staver og 2 "opphøyde staver". Gjenta ut omgangen. Snu med 3 lm. Fortsett til grytekluten er kvadratisk. Aslutt med 15 lm og en fm i siste stav slik at du får ei opphengsløkke. Jeg heklet en fastmaskekant rundt.
Og lurer du på hvordan man får til de "opphøyde stavene" så har jeg tatt noen bilder.
1. Her har jeg heklet to vanlige staver:

2. Ta et kast og ta heklenåla under neste stav:

3. Ta et kast og dra igjennom:



4. Etter at du har dratt igjennom så fortsetter du som vanlig stav:


5. Ferdig med en "opphøyet stav"







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelige tilbakemeldinger