onsdag 11. november 2009

November 11



Forleden dag sto jeg i en bokhandel. Det var en kjedelig bokhandel med paperbackbøker, men jeg trengte noe å lese og var desperat etter en bok.
Etter noen minutters leting sto jeg med to titler i hånden og vurderte dem opp mot hverandre da ekspeditøren kom bort og ga med en liten bok i hånden.
Han sa den var fantastisk. At den burde bli obligatorisk i skolen. At den hadde gjort så utrolig sterkt inntrykk på ham.
Hva annet kan man si til slik begeistring enn – ”ja vel”, ”tusen takk” og ”jeg tar den”.

Så da kjøpte jeg ”Klatrebaronen” av Italo Calvino. Og herved bringer jeg videre min entusiastiske bokhandlers anbefalinger.
For slik entusiasme skal man ikke kimse av.

PS. Boken handler om en gutt som i 1767 krangler med sin far og klatrer opp i toppen av et tre. Der blir han resten av livet. Velbekomme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelige tilbakemeldinger