mandag 9. november 2009

November 9



Hva er å dele?
Å gi eller å få?

Jeg hadde en nabo som aldri ville dele vaskemaskin med meg. Han mente at livet hans ble mindre fritt av at vi delte på maskinen. Hans definisjon av frihet var nemlig at vi hadde hver vår vaskemaskin som sto ved siden av hverandre i kjelleren.
Jeg for min del ble litt ufri av å måtte kjøpe en hel maskin alene, og ha en kjeller der 2 vaskemaskiner og 2 tørketromler tok dobbelt så mye plass som nødvendig så syklene måtte stå ute om vinteren – men hans frihet vant – for som han sa ”jeg vil ikke la livet mitt styres av en vaskemaskin”.

Nå har jeg flyttet. De nye naboene henter vann hos oss, ungene i strøket går gjennom hagen vår til skolen, og en kveld hang det en svær rot av en humleplante på døren min. Noen hadde hørt at jeg elsker humler..

Hva er å dele?
Å gi eller å få?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelige tilbakemeldinger